Brev:
Mad og amning
21. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Mad  og amning
Hej Helen
Vores Nikolai er nu 6 mdr. og jeg har nogle spørgsmål ang. mad til ham. Han begyndte med grød, da han var 4 mdr. og jeg er nu oppe på at give ham grød morgen og frokost samt mos om aftenen. Det er dog ikke alle dage han spiser grød 2 gange - nogen gange vil han hellere ammes.
Jeg ammer ham ca 4 gange i løbet af dagen, samt 2-3 gange i løbet af natten.
Jeg vil gerne holde op med at amme om natten. Nogen gange virker det heller ikke, som om han er sulten, men bare skal trøstespise - har du en ide til hvad jeg kan gøre istedet?
Den sidste amning inden han skal puttes, er der ikke altid så meget mælk - jeg har derfor forsøgt at give ham noget vælling også - men ville det være bedre at give ham modermælkserstatning? Har også tænkt på, om den sene amning skulle erstattes med modermælkserstatning eller vælling, så han måske kunne sove mere igennem - hvad er dine erfaringer. (og hvor mange ml. skal jeg give ham af hhv. det ene eller andet)
Det kan måske også være, at han ikke får nok mad i løbet af dagen. Hvor meget grød og mos må han spise? - så meget han kan eller er det i forhold til hans vægt (vejer 9.2 kg og 72 cm)
Mht. mos og grød - må jeg lave det med sødmælk istedet for modermælkserstatning?
Jeg laver også kogt frugtmos, som han får på sin grød. Hvor længe kan kogt frugtmos holde sig i køleskabet?
Da vi startede med hhv. grød og mos fik han blot nogle få skefulde de første gange. Når han nu skal introduceres for nye madvarer, skal det så også blot være nogle få skefulde, eller må han få så meget han vil, hvis han kan lide det? Jeg tænker selvfølgelig på, om det kan give nogle maveproblemer, at give ham et fuldt måltid af nye madvarer.
Hilsen
Susanne